Spis telefonów:

podatki: +86 888 90 05
odpady, ochrona środowiska: +86 888 90 04
skarbnik: +86 888 90 06

Spis telefonów:

płace: +86 888 90 07
budownictwo: +86 888 90 03
USC: +86 888 90 10
kadry: +86 888 90 14

Godziny otwarcia urzędu:

Pon. pt. 7:30 - 15:30
Sob. - zamknięte
Niedz. - zamknięte

Adres:

GMINA WIZNA
pl. kpt. Wł. Raginisa 35
18-430 Wizna
NIP: 718-20-79-056

Bezpłatna pomoc prawna

Informacja dotycząca nieodpłatnej pomocy prawnej w roku 2019 r. na terenie powiatu łomżyńskiego.

Nieodpłatna  pomoc prawna oraz nieodpłatne poradnictwo obywatelskie  są  zadaniami zleconymi z zakresu administracji rządowej realizowanymi w punktach  zorganizowanych przez Powiat Łomżyński. W ramach realizacji tych zadań działają dwa punkty:

1) Punkt, w którym jest udzielana nieodpłatna pomoc prawna - w budynku  Starostwa Powiatowego w Łomży ul. Szosa Zambrowska 1/27 , pokój 218 (I piętro): w poniedziałki  od  8.00 do  12.00 ,  od wtorku do piątku – od 8.30 do 12.30 - pomocy prawnej w punkcie udziela radca prawny lub adwokat.

2) Punkt, w którym jest świadczone poradnictwo obywatelskie - w budynku  Starostwa Powiatowego w Łomży ul. Szosa Zambrowska 1/27 , pokój 215 (I piętro) : od poniedziałku do piątku w godzinach od 12.00 do 16.00 – punkt  jest prowadzony przez organizację pozarządową - Stowarzyszenie Wspierania Poradnictwa Obywatelskiego w Łomży , zaś  porad w punkcie udzielają doradcy (osoby, które posiadają wykształcenie wyższe, ukończyły szkolenie z zakresu świadczenia poradnictwa obywatelskiego i uzyskały zaświadczenie potwierdzające posiadanie wiedzy i umiejętności w tym zakresie wydane przez podmiot uprawniony do prowadzenia szkolenia, korzystają z pełni praw publicznych oraz mają pełną zdolność do czynności prawnych, nie były karane za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe) 

Punkty usytuowane są w lokalu z dogodnym dostępem dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują osobie uprawnionej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Oświadczenie składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczącej nieodpłatne poradnictwo obywatelskie.

Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty. Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Kobiecie, która jest  w ciąży, udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się poza kolejnością.

Zgłoszeń dokonuje się telefonicznie pod numerem telefonu 86 2156918 (poniedziałek-piątek, godz.7.30 - 15.30)

Dla osób doświadczających trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się - przez e-mail: starosta.blm@powiatypolskie.pl

W sytuacjach wyjątkowych przewidzianych ustawą,  tj. osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824), może być udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie,  także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość. W takim wypadku osoba uprawniona na etapie zgłoszenia do powiatu przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub poradnictwa obywatelskiego składa oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Oświadczenie powinno trafić  do punktu lub do Starostwa Powiatowego w Łomży przed udzieleniem porady- drogą elektroniczną, faksem, listownie lub za pośrednictwem członków rodziny albo innych osób upoważnionych przez osobę uprawnioną.

Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:

1) poinformowanie osoby fizycznej, zwanej dalej „osobą uprawnioną”, o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym lub

2) wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub

3) sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym, lub

4) sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.

Nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania do rozpoczęcia tej działalności.

Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje: 

działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego.

Osoby uprawnione mogą przekazywać Staroście Łomżyńskiemu opinie o udzielonej pomocy. Do tego celu służy część karty pomocy (część B) którą po wypełnieniu    należy umieścić w urnie przy punkcie. Wypełnienie przez osobę uprawnioną tej części karty pomocy, w tym podanie numeru telefonu w celu zasięgnięcia dalszej opinii, jest dobrowolne i uzależnione od zgody osoby uprawnionej. Opinie można przekazywać także w dowolnym terminie telefonicznie (nr tel. do zgłoszeń) , mailowo (starosta.blm@powiatypolskie.pl)  lub listownie (Starostwo Powiatowe ul. Szosa Zambrowska 1/27, 18-400 Łomża) , wraz ze wskazaniem punktu , w którym była udzielona pomoc i daty jej udzielenia.

Informacje na temat nieodpłatnej pomocy prawnej i edukacji prawnej można także znaleźć pod adresem  www.darmowapomocprawna.ms.gov.pl

Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa znajduje się pod linkiem

Lista jednostek

TOP