Diagnoza w zakresie zapotrzebowania na utworzenie nowych miejsc przedszkolnych na terenie gminy Wizna
Wizna, 12.03.2024 r.
METRYCZKA DIAGNOZY
Tytuł diagnozy |
Diagnoza w zakresie zapotrzebowania na utworzenie nowych miejsc przedszkolnych na terenie Gminy Wizna |
|||||||
Autor diagnozy |
Dyrektor Mirosław Wiśniewski i kadra pedagogiczna Szkoły Podstawowej w Rutkach |
|||||||
Instytucja systemu wspomagania udzielająca wsparcia w opracowaniu diagnozy |
n/d |
|||||||
Data opracowania diagnozy |
12.03.2024 r. |
|||||||
DANE OŚRODKA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO |
||||||||
Pełna nazwa placówki |
Publiczne Przedszkole w Rutkach (zaplanowano utworzenie przedszkola w budynku Szkoły Podstawowej w Rutkach) |
|||||||
Miejscowość/gmina/powiat |
Rutki, Gmina Wizna, powiat łomżyński |
|||||||
Ulica/kod pocztowy |
Rutki 2, 18-430 Wizna |
|||||||
Numer telefonu |
(+48) 86 4720518 (SP w Rutkach) |
|||||||
Adres email |
miwisniewski@gminawizna.pl (SP w Rutkach) |
|||||||
Adres strony internetowej |
https://sprutki.edupage.org/ (adres SP w Rutkach) |
|||||||
Data założenia placówki |
Zaplanowano na 01.09.2025 r. |
|||||||
Organ prowadzący |
Gmina Wizna |
|||||||
Imię i nazwisko dyrektora |
Mirosław Wiśniewski (SP w Rutkach) |
|||||||
LICZBA MIEJSC EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W GMINIE |
||||||||
Liczba dostępnych miejsc dla dzieci w wieku przedszkolnym w placówkach przedszkolnych na terenie Gminy w bieżącym w roku szkolnym (2023/2024) |
60 |
|||||||
Liczba dzieci w Ośrodkach Wychowania Przedszkolnego (OWP) z terenu Gminy |
Dziewczynki: 34 |
Chłopcy:34 |
SUMA:68 |
|||||
DANE DEMOGRAFICZNE I STATYSTYCZNE – LICZBA URODZEŃ – na podstawie danych z USC |
||||||||
ROK |
DZIEWCZYNKI |
CHŁOPCY |
SUMA |
|||||
2017 |
16 |
25 |
41 |
|||||
2018 |
25 |
16 |
41 |
|||||
2019 |
19 |
18 |
37 |
|||||
2020 |
26 |
23 |
49 |
|||||
2021 |
13 |
12 |
25 |
|||||
2022 |
17 |
21 |
38 |
|||||
2023 |
17 |
14 |
31 |
|||||
2023* |
12 |
10 |
22 |
|||||
2024* |
11 |
10 |
21 |
|||||
2025* |
10 |
10 |
20 |
|||||
2026* |
10 |
9 |
19 |
|||||
2027* |
9 |
9 |
18 |
|||||
2028* |
9 |
8 |
17 |
|||||
*dane na podstawie Prognozy urodzeń: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/prognoza-ludnosci/prognoza-ludnosci-na-lata-2023-2060,11,1.html |
||||||||
NAUCZYCIELE |
||||||||
Liczba nauczycieli w OWP: w Publicznym Przedszkolu w Rutkach zaplanowano zatrudnienie 3 nauczycieli |
Stopień zawodowy |
K: |
M: |
SUMA: |
||||
Dyplomowany |
3 |
0 |
3 |
|||||
Mianowany |
0 |
0 |
0 |
|||||
Początkujący |
0 |
0 |
0 |
|||||
ŁĄCZNIE: |
3 |
0 |
3 |
|||||
OPIS OBSZARU PROBLEMOWEGO |
||||||||
Liczba dzieci objętych dodatkowymi zajęciami w edukacji przedszkolnej w ramach planowanego wsparcia |
Dz: 15 |
Ch: 13 |
SUMA: 28 |
|||||
Liczba nauczycieli objęta planowanym wsparciem |
K: 3 |
M: 0 |
SUMA: 3 |
|||||
Liczba kadry niepedagogicznej i kadry zarządzającej objęta planowanym wsparciem |
K: 3 |
M: 1 |
SUMA: 4 |
|||||
Liczba rodziców/opiekunów prawnych objęta planowanym wsparciem |
K: 7 |
M: 1 |
SUMA: 8 |
|||||
AKTUALNA SYTUACJA GRUPY DOCELOWEJ |
||||||||
Liczba brakujących miejsc wychowania przedszkolnego, w przypadku gdy nie powstaną nowe miejsca OWP na terenie Gminy Wizna |
||||||||
2024 |
SUMA: 51 |
|||||||
2025 |
SUMA: 52 |
|||||||
2026 |
SUMA: 34 |
|||||||
2027* |
SUMA: 34* |
|||||||
2028* |
SUMA: 34* |
|||||||
*dane na podstawie Prognozy urodzeń: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/prognoza-ludnosci/prognoza-ludnosci-na-lata-2023-2060,11,1.html Prognoza wykazuje rozbieżność, między stanem faktycznym a prognozowanym, którą należy uwzględnić. W 2023 r. faktyczna liczba urodzeń była większa o 9 niż prognozowana. |
||||||||
Liczba dzieci o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych |
Dz:0 |
Ch:0 |
SUMA: 0** |
|||||
Liczba dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego |
Dz:0 |
Ch:0 |
SUMA: 0** |
|||||
Liczba dzieci z niepełnosprawnościami |
Dz:0 |
Ch:0 |
SUMA: 0** |
|||||
Liczba nauczycieli z niepełnosprawnościami |
K:0 |
M:0 |
SUMA: 0** |
|||||
Liczba przedstawicieli kadry niepedagogicznej z niepełnosprawnościami |
K:0 |
M:0 |
SUMA: 0** |
|||||
**brak danych na moment przeprowadzenia diagnozy |
||||||||
Szacowany trend w zakresie popytu na miejsca w ośrodkach wychowania przedszkolnego na terenie Gminy (wzrostowy, stały, malejący) w perspektywie 2- letniej |
Do 2025 roku wzrostowy, od 2026 roku malejący |
|||||||
Procentowe upowszechnienie wychowania przedszkolnego dzieci w wieku przedszkolnym w Gminie wg stanu na ostatni zakończony rok szkolny (2022/2023) |
85,5% |
|||||||
ZDEFINIOWANIE CELÓW I ZAKRESU DIAGNOZY ZAPOTRZEBOWANIA NA WSPARCIE |
||||||||
cele diagnozy |
Celem przeprowadzenia diagnozy była analiza sytuacji problemowej na terenie Gminy Wizna:
|
|||||||
zakres diagnozy
|
W terminie (luty – marzec 2024 r.) kadra nauczycielska pod przewodnictwem dyrektora (Mirosław Wiśniewski) przeprowadziła diagnozę dotyczącą potrzeb dzieci, nauczycieli i rodziców w zakresie utworzenia nowych miejsc przedszkolnych na terenie Gminy Wizna oraz stanu ilościowego i technicznego sprzętu dydaktycznego, a także stanu technicznego placówki i możliwości utworzenia w niej przedszkola. |
|||||||
DIAGNOZA W ZAKRESIE PRACY Z UCZNIEM W ZAKRESIE WCZESNEGO DIAGNOZOWANIA DEFICYTÓW ROZWOJOWYCH I POTENCJAŁÓW |
||||||||
Działania priorytetowe: |
Potrzeby/problemy: |
|||||||
Konieczne jest zorganizowanie darmowych zajęć dodatkowych dla dzieci będących uczęszczać do Publicznego Przedszkola w Rutkach. |
Potrzebą jest zwiększenie, od początku funkcjonowania przedszkola, liczby zajęć o charakterze kompensacyjnym i wyrównującym szanse dzieci w edukacji przedszkolnej.
|
|||||||
DIAGNOZA W ZAKRESIE PRACY Z UCZNIEM W ZAKRESIE ROZWIJANIA KOMPETENCJI KLUCZOWYCH I UMIEJĘTNOŚCI UNIWERSALNYCH |
||||||||
Działania priorytetowe: |
Potrzeby/problemy: |
|||||||
Konieczne jest zorganizowanie darmowych zajęć dodatkowych dla dzieci będących uczęszczać do Publicznego Przedszkola w Rutkach. |
Potrzebą jest zwiększenie, od początku funkcjonowania przedszkola, liczby zajęć dodatkowych wspierających kompetencje kluczowe i umiejętności uniwersalne.
|
|||||||
DIAGNOZA W ZAKRESIE PRACY Z UCZNIEM W ZAKRESIE SPEŁNIANIA POTRZEB SPECJALISTYCZNYCH |
||||||||
Działania priorytetowe: |
Potrzeby/problemy: |
|||||||
Konieczne jest zorganizowanie darmowych zajęć dodatkowych dla dzieci będących uczęszczać do Publicznego Przedszkola w Rutkach. |
Potrzebą jest zwiększenie, od początku funkcjonowania przedszkola, liczby zajęć dodatkowych w zakresie spełniania potrzeb specjalistycznych.
|
|||||||
DIAGNOZA W ZAKRESIE PRACY Z UCZNIEM W ZAKRESIE PREORIENTACJI ZAWODOWEJ |
||||||||
Działania priorytetowe: |
Potrzeby/problemy: |
|||||||
Konieczne jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń. |
Potrzebą jest realizacja zajęć preorientacji zawodowej dla dzieci będących uczęszczać do Publicznego Przedszkola w Rutkach. |
|||||||
DIAGNOZA W ZAKRESIE PRACY Z UCZNIEM W ZAKRESIE KSZTAŁTOWANIA ŚWIADOMOŚCI EKOLOGICZNEJ ORAZ NA TEMAT ZMIAN KLIMATU |
||||||||
Działania priorytetowe: |
Potrzeby/problemy: |
|||||||
Konieczne jest zwiększenie świadomości zależności ludzi od pozostałej części przyrody i świadomość wpływu, jaki działalność człowieka wywiera na otaczające środowisko. |
Potrzebą jest realizacja warsztatów ekologicznych dla dzieci będących uczęszczać do Publicznego Przedszkola w Rutkach. |
|||||||
DIAGNOZA W ZAKRESIE PRACY Z UCZNIEM W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA DYSKRIMINACJI |
||||||||
Działania priorytetowe: |
Potrzeby/problemy: |
|||||||
Konieczne jest kształtowanie postawy poszanowania innych, zaufania oraz rozumienia złożoności kulturowej i historycznej świata, ukierunkowanej na rozwijanie wśród uczestników projektu postaw związanych z przeciwdziałaniem dyskryminacji ze względu na np.: płeć, rasę, pochodzenie narodowe i etniczne, religię, światopogląd, niepełnosprawność, wiek czy status społeczny i ekonomiczny. |
Potrzebą jest realizacja warsztatów antydyskryminacyjnych. |
|||||||
DIAGNOZA W ZAKRESIE PODNOSZENIA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI KADRY PEDAGOGICZNEJ, NIEPEDAGOGICZNEJ ORAZ KADRY ZARZĄDZAJĄCEJ |
||||||||
Działania priorytetowe: |
Potrzeby/problemy: |
|||||||
Należy zapewnić nauczycielom możliwość rozwijania kompetencji, w szczególności w zakresie metod pracy z dzieckiem w sposób np. eksperymentalny, artystyczny, które wybiegają poza standardowe nauczanie. |
Potrzebą jest finansowanie szkoleń dla nauczycieli przedszkola. |
|||||||
WYPOSAŻENIE PLACÓWKI - DOSTOSOWANIE/ ADAPTACJA I DOPOSAŻENIE BAZY DYDAKTYCZNEJ OWP |
||||||||
Działania priorytetowe: |
Potrzeby/problemy: |
|||||||
Niezbędne jest przeprowadzenie prac remontowych i adaptacyjnych w celu otworzenia nowych miejsc przedszkolnych oraz ich wyposażenie. |
Potrzebą jest utworzenie nowych miejsc przedszkolnych. Na terenie gminy funkcjonuje jedno przedszkole, którego liczba miejsc nie jest wystarczająca, a rodzice zgłaszają potrzeby na zwiększenie liczby miejsc na terenie gminy. Podczas rekrutacji do istniejącego przedszkola jest więcej zgłoszeń niż miejsc. |
|||||||
UDZIAŁ W PROJEKTACH EUROPEJSKICH/ POLSKICH - OSTATNIE 5 LAT |
||||||||
- „Aktywne Przedszkolaki”; Europejski Fundusz Społeczny; całkowita wartość projektu: 1 599 115,21 zł; Projekt zakładał utworzenie OWP w Gminie Wizna dla 46 dzieci (3-5 latków). Efekt: 46 nowych miejsc w przedszkolu; 46 dzieci objętych zajęciami dodatkowymi zwiększającymi ich szanse edukacyjne ; 10 nauczycieli objętych doskonaleniem zawodowym. - „Wsparcie szkół podstawowych w Gminie Wizna”; Europejski Fundusz Społeczny; całkowita wartość projektu: 212 890,50 zł. Efekty: zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka angielskiego dla 40 uczniów, zajęcia rozwijające kompetencje cyfrowe/ICT u 126 uczniów, zajęcia rozwijające postawę kreatywną dla 166 uczniów, a także doposażenie dwóch pracowni szkolnych i przeszkolenie 12 nauczycieli |
||||||||
OPIS PROCEDURY DIAGNOZY POTRZEB
W celu utworzenia niniejszej diagnozy, wykorzystano następujące:
1) Metody badań zapotrzebowania na wsparcie:
- dokonano analizy urodzeń na terenie Gminy Wizna na podstawie danych z USC oraz analizy zapotrzebowania miejsc przedszkolnych;
- dokonano analizy dokumentów strategicznych Gminy;
- dokonano analizy zasobów i stanu lokalowego Gminy;
- dokonano rozmów z nauczycielami Przedszkola w Wiźnie oraz z rodzicami dzieci, którzy zainteresowani są zapisem ich dzieci do Publicznego Przedszkola w Rutkach.
- przeprowadzono obserwację aktualnej sytuacji na terenie Gminy, w tym funkcjonowania Przedszkola w Wiźnie.
2) Narzędzia badawcze:
- wywiad z nauczycielami SP w Rutkach, Przedszkola w Wiźnie oraz z rodzicami dzieci, którzy zainteresowani są zapisem ich dzieci do Publicznego Przedszkola w Rutkach;
- analiza dokumentów gminnych w zakresie liczby urodzeń;
- rozmowy z pracownikami Urzędu Gminy.
DANE I WSKAŹNIKI OPISUJĄCE SYTUACJĘ GRUPY DOCELOWEJ |
|||
Liczba dzieci objętych dodatkowymi zajęciami w edukacji przedszkolnej |
Dz: 18 |
Ch: 16 |
SUMA: 34 |
Liczba dzieci o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem |
Dz: 0 |
Ch:0 |
SUMA:0 |
Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem |
K: 3 |
M: 0 |
SUMA: 3 |
Liczba przedstawicieli kadr szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem świadczonym przez szkoły ćwiczeń |
K: 0 |
M: 0 |
SUMA: 0 |
Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu |
K:3 |
M: 0 |
SUMA:3 |
ŹRÓDŁA DANYCH I WSKAŹNIKÓW |
|||
dokumenty strategiczne Gminy, rozmowy z nauczycielami, rodzicami, analiza danych GUS i USC, obserwacja funkcjonowania przedszkola w Wiźnie |
ZESTAWIENIA ILOŚCIOWE I JAKOŚCIOWE PRZEPROWADZONYCH BADAŃ I ANALIZ W ZAKRESIE ZAPOTRZEBOWANIA NA ZAJĘCIA DODATKOWE
Zajęcia w zakresie wspierania ogólnego rozwoju psychofizycznego dzieci, wczesnego diagnozowania deficytów rozwojowych i potencjałów, rozwijania ich kompetencji kluczowych, objęcia pomocą specjalistyczną (np. logopedyczną, korekcyjno-kompensacyjną), preorientacji zawodowej, kształtowania świadomości ekologicznej
Zapotrzebowanie na zajęcia dodatkowe - grupowe
OWP |
NAZWA ZAJĘĆ |
LICZBA GRUP |
LICZBA OSÓB W GRUPACH (ŁĄCZNIE) |
LICZBA GODZIN DLA 1 GRUPY |
Publiczne Przedszkole w Rutkach |
Zajęcia z preorientacji zawodowej |
2 |
14 |
15 h |
Publiczne Przedszkole w Rutkach |
Warsztaty ekologiczne |
1 |
10 |
15 h |
Publiczne Przedszkole w Rutkach |
Warsztaty antydyskryminacyjne |
3 |
8 |
2 h |
Publiczne Przedszkole w Rutkach |
Zajęcia z j. angielskiego |
3 |
8 |
15 h |
Publiczne Przedszkole w Rutkach |
Zajęcia z robotyki |
3 |
8 |
10 h |
Publiczne Przedszkole w Rutkach |
Zajęcia rytmiczno-taneczne |
3 |
8 |
15 h |
Zapotrzebowanie na zajęcia dodatkowe - indywidualne
OWP |
NAZWA ZAJĘĆ |
LICZBA UCZESTNIKÓW |
LICZBA GODZIN ŁĄCZNIE |
Publiczne Przedszkole w Rutkach |
Zajęcia z logopedą |
4 |
80 h |
Publiczne Przedszkole w Rutkach |
Zajęcia z psychologiem |
4 |
80 h |
Publiczne Przedszkole w Rutkach |
Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej |
8 |
160 h |
ZESTAWIENIA ILOŚCIOWE I JAKOŚCIOWE PRZEPROWADZONYCH BADAŃ I ANALIZ W ZAKRESIE ZAPOTRZEBOWANIA NA PODNOSZENIA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI KADRY PEDAGOGICZNEJ, NIEPEDAGOGICZNEJ ORAZ KADRY ZARZĄDZAJĄCEJ
Zapotrzebowanie na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, umiejętności i kompetencji dla kadry pedagogicznej, niepedagogicznej i zarządzającej
OWP |
NAZWA I RODZAJ WSPARCIA (SZKOLENIE/KURS/ STUDIA PODYPLOMOWE) |
LICZBA OSÓB |
LICZBA GODZIN |
Publiczne Przedszkole w Rutkach |
Szkolenie: artystyczne zabawy w przedszkolu i szkole |
1 |
3 |
Publiczne Przedszkole w Rutkach |
Szkolenie: piszę, czytam, liczę metody pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym |
1 |
3 |
Publiczne Przedszkole w Rutkach |
Szkolenie: Eksperymenty i zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej |
3 |
4 |
OPIS STANU TECHNICZNEGO ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM INWENTARYZACJI POSIADANEGO SPRZĘTU - DOSTOSOWANIE/ ADAPTACJA I DOPOSAŻENIE BAZY DYDAKTYCZNEJ OWP
Posiadane pomoce wyposażenie placówki (dydaktyczne/sprzęt/zabawki/materiały potrzebne do prowadzenia zajęć):
OWP |
NAZWA SPRZĘTU |
ILOŚĆ |
ROK ZAKUPU |
OCENA STANU |
Brak ze względu na tworzenie nowej placówki. |
W celu utworzenia nowych miejsc edukacji przedszkolnej, konieczne jest dostosowanie pomieszczeń:
Zapotrzebowanie na remonty
Publiczne Przedszkole w Rutkach |
Sale przedszkolne i łazienki |
- Dostosowanie 3 sal przedszkolnych - Dostosowanie 3 łazienek na potrzeby funkcjonowania przedszkola W celu dostosowania pomieszczeń zaplanowano następujące prace remontowe: roboty rozbiórkowe, roboty murowe, tynki i okładziny, posadzki i ściany, stolarka, prace elektryczne i sanitarne, zgodnie z kosztorysem przygotowanym na etapie diagnozy i pisania wniosku. |
Niezbędnym jest też zakup m.in. następującego wyposażenia/zabawek/pomocy dydaktycznych ze względu na obecny brak stosownego wyposażenia, także dysponowanie przestarzałym sprzętem i pomocami.
Zapotrzebowanie OWP - wyposażenie.
Publiczne Przedszkole w Rutkach |
Zabawki |
- pluszaki, - gry, - klocki, - lalki |
Pomocy do ćwiczeń rytmiczno-tanecznych |
- zestaw instrumentów do rytmiki - taśma elastyczna - piłki do rytmiki - aktywne obręcze - szarfy - pompony - chusty do ćwiczeń gimnastycznych |
Pomocy dydaktycznych do zajęć z gimnastyki korekcyjnej |
- maty masujące - zestaw dysków sensorycznych - zestaw mat do ćwiczeń - bujak do ćwiczenia koordynacji i równowagi |
Pomoce dydaktycznych do zajęć logopedycznych |
- zestaw materiałów logopedycznych - siedzisko – gruszka - zestaw plansz i kart - program multimedialny kompetencje społeczno-emocjonalne - panel filcowy – wyciszający - parawan wyciszający - wysoki |
Dodatkowe wyposażenie |
- dywany lub wykładziny - stoliki dopasowane wielkością do dzieci - krzesełka dopasowane wielkością do dzieci - biurka dla nauczycieli - krzesła dla nauczycieli - zestaw mebli do sal (szafki, regały itp.) - siedziska pianowe - zabudowa na kaloryfer - kosze na śmieci - rolety - moskitiery - tablice interaktywne - laptopy z systemem operacyjnym - myszki komputerowe - tablice korowe - wózki do transportu posiłków |
WNIOSKI I REKOMENDACJE ROZWOJOWE
Wnioski i rekomendacje rozwojowe zdefiniowane na podstawie wyników badań potrzeby wsparcia:
Wniosek |
Rekomendacja |
Gmina Wizna zdiagnozowała potrzebę utworzenia 34 nowych miejsc przedszkolnych. Aktualna liczba miejsc na terenie Gminy jest niewystarczająca, a liczba zgłoszeń do przedszkola jest większa niż liczba miejsc na terenie Gminy. Zarówno aktualna sytuacja demograficzna jak i prognozowana wskazują na potrzebę utworzenia nowych miejsc przedszkolnych, aby zaspokoić potrzeby mieszkańców. |
Rekomenduje się utworzenie 34 nowych miejsc przedszkolnych, które przyczynią się do poprawy dostępności do miejsc przedszkolnych na terenie Gminy Wizna. |
Na bazie obserwacji dzieci w wieku wczesnoszkolnym występować będzie potrzeba wspierania ich rozwoju, tj. wspierania ogólnego rozwoju psychofizycznego, wczesnego diagnozowania deficytów rozwojowych i potencjałów, rozwijania kompetencji kluczowych, objęcia pomocą specjalistyczną, preorientacji zawodowej, kształtowania świadomości ekologicznej i przeciwdziałaniu dyskryminacji. |
Rekomenduje się organizację dodatkowej oferty dydaktycznej, przyczyniającej się do wspierania ogólnego rozwoju psychofizycznego, wczesnego diagnozowania deficytów rozwojowych i potencjałów, rozwijania kompetencji kluczowych, objęcia pomocą specjalistyczną, preorientacji zawodowej, kształtowania świadomości ekologicznej i przeciwdziałaniu dyskryminacji poprzez realizację dodatkowych zajęć i warsztatów dla dzieci z przedszkola. |
Gmina Wizna zdiagnozowała potrzebę zakupu wyposażenia przedszkola oraz dodatkowych pomocy dydaktycznych /sprzętu/zabawek/ materiałów niezbędnych do organizacji i realizacji dodatkowej oferty dydaktycznej. |
Rekomenduje się zakup wyposażenia (wskazanego w niniejszej diagnozie) przedszkola oraz zakup pomocy dydaktycznych/sprzętu/ zabawek/materiałów niezbędnych do organizacji i realizacji dodatkowej oferty dydaktycznej. |
Ze względu na planowanie utworzenie placówki zakłada się, że potencjalne zatrudnione osoby nie posiadają dodatkowych szkoleń/kursów. Na podstawie funkcjonowania przedszkola w Wiźnie, Gmina Wizna jest świadoma, że kadry pedagogiczne przejawiają potrzebę w zakresie wsparcia ich rozwoju zawodowego. |
Rekomenduje się objęcie nauczycieli wsparciem z zakresu doskonalenia zawodowego w zakresie metod pracy z dzieckiem w sposób np. eksperymentalny, artystyczny, które wybiegają poza standardowe nauczanie. |
Diagnoza potrzeb została przeprowadzona w lutym-marcu 2024 r. przez Dyrektora Mirosława Wiśniewski i kadrę pedagogiczną Szkoły Podstawowej w Rutkach i zatwierdzona przez organ prowadzący – Gminę Wizna w dniu: 12.03.2024 r.
Gmina Wizna zapewni zgodność proponowanego wsparcia z przeprowadzoną diagnozą.